FORENINGSPORTAL Foreninger i Alver

Naturvern

Organisasjoner

Holsnøy Kystlag

Interesseorganisasjon for kyst- og fiskekultur på Holsnøy. Laget skal også bidra med å holde kysten og havbunnen utenfor ren , og bidrar i den forbindelse i tre årlige ryddeaksjoner etter avtale med Hold Norge Rent. Laget bidrar med opplæring i godt båtmannskap hos den oppvoksende generasjon. I tillegg jobber laget med flere kystkultur prosjekter, eksempelvis Prestebrygga fra 1850 i Husebøvågen (rehabilitert 2017/18), Sjøhuset ved Skjelanger Fyrstasjon (rehabilitert 2021/23, pågår fremdeles) og sist "Blåmann", et formidlingsprosjekt på Husebø om en historisk 32 ft gavlbåt fra 1890.

Romarheim Kystlag

Eie og drift av veteranbåt. Kontakt med andre lag og organisasjoner og ivareta kystkulturen samt hva hermed står i forbindelse.

Vest villsaulag

Vest Villsaulag har som formål å fremje interesser som knyter seg til bevaring og utvikling av «Gamal Norsk Sau». Arbeidsområdet er ikkje knytt til noko spesiell driftsform, men søkjer å koordinere, dokumentere og utvikle alle sider ved rasen. Laget skal drive opplysningsarbeid som fører til auka forståing og kunnskap om rasen, og den verdi rasen har både som genressurs, landbruksprodukt, grunnlag for husflidproduksjon og kulturlandskapsarbeidar.

Stikkord:

Nyttige lenker